If you have successfully applied for a topic proposal, the pre-seminar phase will begin for you.

Right at the beginning, there will be an introduction to scientific work. Here you will be taught the principles of science and scientific writing will be distinguished from other forms, such as journalism. In a supplementary workshop, this knowledge is then applied practically. The workshop covers, among other things, the essential basics of citation, literature work and structuring of scientific work. In addition, within the first week after the assignment of the topics, there is often a first supervision meeting with the respective supervisor, in which the topic is further concretized and advice is given on how to start the further literature search.

In order to successfully complete the pre-seminar phase, you must accept the topic assigned to you in written form after the introductory events (by e-mail), as well as submit a brief written paper (typically an exposé of about 2-3 pages) by the deadline (in the same e-mail). The deadline for this can be found on the homepage of the seminar papers in the section Dates and Deadlines.

Please note: Successful participation in the pre-seminar phase is mandatory for further participation in the (main) seminar!

In the exposé you should elaborate the goal and the research question based on a convincing motivation. Based on a description of the procedure and a first structure, you can dissect the topic and plan how you want to answer the research question and what can be expected in the result. The exposé forms the starting point for the further supervision process and serves as an introduction to the work phase/main seminar.

The individual chairs offer format templates to support seminar work that are available for both. Microsoft Word and often for, LaTeX, -which is an alternative known for its clean layout- and often used for scientific publications. With regard to literature work, students should also familiarize themselves with a literature management program of choice (e.g. Citavi, Zotero, Mendeley). This considerably simplifies literature work and citation. It is important to clarify which style of quotation should be used.

Toward the end of the work phase, both bachelor's and master's students are required to present their topic. They will receive further feedback and the seminar project will subsequently be graded. In preparation for this presentation, the faculty will set up a workshop that introduces presentation techniques.

The department strongly recommends all students, and especially those who have not yet gained any experience in scientific work, attend all three accompanying events.

Session information

Einführung in wissenschaftliches Arbeiten

Begleitende Veranstaltung zum Seminar Wirtschaftsinformatik

Einführung in wissenschaftliches Arbeiten

Lecturer:
  • Prof. Dr. Ulrich Frank
Contact:
Term:
Summer Semester 2021
Time:
29. April 2021, 18:00
Room:
interaktive Session via Big Blue Button (im Moodlekurs verlinkt)
Language:
German
Moodle:
Lecture in Moodle
Participants:

Description:

Diese Veranstaltung gibt Studierenden einen ersten Einblick in das wissenschaftliche Arbeiten in der Wirtschaftsinformatik. Im Sommersemester 2020 setzt sich die Veranstaltung aus einer selbständigen Vorbereitung und einer interaktiven Session zusammen. Zur Vorbereitung sind Studierende aufgefordert sich das im Moodlekurs verlinkte Video "Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten" und / oder den ebenfalls im Moodlekurs verlinkten ICB Forschungsbericht #45 anzusehen. Die Durchsicht von Forschungsbericht und Video wird empfohlen, Studierende sollten aber zumindest für das Video oder den Forschungsbericht in der Lage sein innerhalb von drei Minuten die für sie wesentlichen Inhalte zusammenzufassen. Ebenfalls empfiehlt es sich bei der Durchsicht bereits Gedanken zu machen, was die Ausführungen des Videos und / oder des Forschungsberichts für die eigene Seminararbeit bedeuten.

Diese selbständige Vorbereitung sollte bis zum 6. Mai abgeschlossen sein, so dass bei der interaktiven Session am 7. Mai kleinere Zusammenfassungen des Videos und / oder des Forschungsberichts von den Studierenden gegeben werden können und Fragen zu dem Video und dem wissenschaftlichen Arbeiten in unserer Disziplin an Prof. Frank gestellt werden können. Die Session wird über die Plattform BigBlueButton angeboten, wie sie im Moodlekurs verlinkt ist. Beachten Sie bitte, dass diese interaktive Session vor allem dem Zweck dient Fragen zu stellen und ggfs. Einzelne Aspekte zu diskutieren, so dass eine gründliche Vorbereitung notwendig ist.

Die Zugangsdaten zu dem Moodlekurs finden Sie im nachfolgenden Abschnitt "Materialien" nach erfolgreichem Login mit Ihrer ZIM-Kennung.

Learning Targets:

Die Studierenden

  • lernen die Grundsätze und Prinzipien wissenschaftlicher Arbeit kennen,
  • lernen die Merkmale einer wissenschaftlichen Arbeitshaltung kennen,
  • können die Grundregeln auf die eigene Seminararbeit anwenden,
  • können dabei eine wissenschaftliche Arbeitshaltung einnehmen,
  • werden zur kritischen Reflexion über die eigene Arbeitshaltung und über wissenschaftliches Arbeiten angeregt

Outline:

  • Gegenstand und Ziele wissenschaftlichen Arbeitens sowie Merkmale wissenschaftlichen Wissens
  • Grundregeln und Prinzipien wissenschaftlicher Arbeit
  • Wissenschaftliche Arbeitshaltung (als Beitrag zu einer Professionalisierung) 

Materials:

  • The course material is only available to a restricted user group. You are either not logged in or not in the usergroup.

Support in subject-related literature research

In addition, the staff of the University Library (UB) offer you an introduction to subject-related literature research for economics (Link to UB web site) or informatics (Link to UB web site). You can participate these sessions if necessary.

This can help you if you have no experience with scientific literary work or if you want to learn useful tips and tricks.